vrijdag 2 maart 2012

vroege vogels

Vanacht in bed nog gechat met twee mede slapelozen en bedacht hoe slaap zijn intrede kan doen. Van thee met anijs, uitzending gemist tot ritueel. De vraag is wat helpt. Nou mijn ritueel is heel ingewikkeld. Je moet namelijk ontspannen. Dus warmte toepassen (hittepit, sjaal, spiroflor) daar waar de spieren stijf zijn, bij mij is dat de nek, hoe vreemd :) Dan op de rug in bed en zorgen dat de zorgen in het hoofd tot gisteren behoren, bijna onmogelijk, maar de aanhouder wint :) Het helpt om een kort verhaal te lezen of om te concentreren op een leuke gedachte. Bij mij was het de gedachte aan de muziek van Ad Visser, want de CD is er nog steeds niet. En dan begint je reis. Je reist van je tenen door je lichaam en spant aan en ontspant. De focus ligt op je lichaam en de warmte ontspant ook je stijfe spieren, als de reis bij je hoofd is aangekomen ben je heel moe en voel je jezelf in je kussen zakken. Ik ben uiteindelijk om ongeveer 3 uur in slaap gevallen, of het door mijn ritueel komt is maar de vraag, ik was immers ook gewoon moe :) Desalnietemin leuk geprobeerd, toch? Om half 7 is er in huize Schreur alweer leven. Om kwart over 7 liggen er drie kinderen in ons bed. Puck rustig en lekker tegen me aan en Teun ratelend want in zijn geval is wakker praten en Guus vooral bewegelijk. We weten het te rekken tot kwart voor 8 en dan ga ik met ze uit bed, mijn geduld wordt dan dusdanig op de proef gesteld dat ik besluit er met ze uit te gaan. Samen eten aan de keukentafel en dan zijn ze klaarwakker en begint een ninjago spel tusse Guus en Teun met goede en slechte strijders. Puck wil ontspannen en ligt op de bank en wil tv zien. Ze krijgen van mij de opdracht hun kleren zelf aan te doen en waarempel met geduld (het duurt even) doen ze het zonder tegensputteren allemaal zelf. Mijn geduld wordt beloond! En ik, tja ik ben moe, na een nacht met 4 uur slaap, maar een blik en een knuffel doet wonderen. Ik ga vanmiddag wel even rusten dan kunnen we er zeker tegenaan. ik ben wel benieuwd naar de slaaptips van mijn mede slapelozen deze nacht. Gedeelde smart blijkt ook hier halve smart te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten