vrijdag 16 maart 2012

De dag is niet begonnen als je niet bent opgestaan

De dag is niet begonnen als je niet bent opgestaan en vanochtend ben ik niet opgestaan. Ik heb niets meegekregen van welk geluid dan ook in huis. Ik slaap zoals ik nog nooit geslapen heb. Dan zie ik Henry aan mijn bed staan, ik kijk hem aan en vraag of ik hem kan helpen en hij zegt dat de kinderen al naar school zijn en dat hij gaat werken. Ik ben zo suf dat ik het niet echt bij me doorkomt en vervolgens dommel ik weer heerlijk weg en om half tien ontwaak ik echt. De dag begint dan pas voor me, dit is uniek. Ik heb nog nooit zo lang geslapen als deze nacht. Ik voel me helemaal niet uitgerust, integendeel, ben zo duf als een konijn, alsof ik tussen de klapdeuren ben blijven steken. Ik ga eruit, neem mijn pillen en een beker lekkere chocolademelk en een snee notenbrood met roomboter. Het is akelig stil in huis. Ik snuit mijn neus en mijn sliijmvliezen in mijn neus zijn zo geirriteerd dat het aanblik van mijn zakdoek me niet vrolijk maakt. Ik ga een doel bedenken voor de dag in de hoop dat het haalbaar is. Ik vergelijk mezelf met een dieselmotor. Die moet ook altijd op gang komen, dus ik ook. Met deze wetenschap valt het allemaal weer mee. Ik zet een lekker powerCD op en door de klanken van Adele komt er een heerlijk tempo in mijn ochtendritme. Het is eigenlijk zo eenvoudig om jezelf op weg te helpen. Ik neem contact op met de afdeling klinische genetica, erfelijksheidsadvisering voor een afspraak. Ik heb een afspraak op 16 april om 12.45 uur. Via een DigiD met smsfunctie kan ik digitaal alvast mijn huiswerk doen. Er dient een familiestamboom te worden opgesteld ten behoeve van de eerste afspraak. Hier heb ik dus mijn taak van de ochtend. Ik begin meteen en ik maak mijn afspraak voor morgen bij de kapper. Om 14 uur mogen we komen, Henry, Puck en ik. Mijn haar gaat morgen echt helemaal weg (slik) en Puck gaat mee. Zij wordt er tevens geknipt, een stukje van haar haren eraf. Het idee is dat we dan samen naar de kapper kunnen gaan, zij en ik, een meidendingetje. Het klinkt zo simpel als ik het zo opschrijf, maar ik vind het heel moeilijk. Ik wil de enorme haaruitval voor zijn, er gaan nu al plukken tegelijkertijd uit en je ziet dat mijn haar erg aan het uitdunnen is en heel dof en stro-achtig. Morgen gaan we het gewoon doen en met een hippe pruik naar huis! De emotie is ook voor morgen en de emotie mag er zijn. Mijn haar, dat ik vaak vervloekt heb omdat het zo'n bos is, zal ik gaan missen, ik zal rouwen om mijn haar en om het feit dat hierdoor mijn transformatie naar kankerpatient een feit is. De emotie is voor morgen houd ik mezelf voor, maar terwijl ik me dat voorhoud rollen de tranen al over mijn wangen. Onvoorstelbaar raar voelt dit en wat voor knapperd je ook bent, dit laat je niet onberoerd. Gelukkig heb ik al mooie mutsjes en ik ga er vanuit dat ook een pruik wat leuks doet met je koppie. Kop op Han, eens een knapperd altijd een knapperd!!! Ik ga verder met mijn DigiD aanvraag met sms functie en de muziek draait New York van Alicia Keys. Ik zing mee en hou van dit lied, geeft me zulke fijne  warme herinneringen.
Ik dwaal af met mijn gedachten en bedenk me wat het maakt dat je je ergens thuis voelt, wat de eigenschappen zijn die je dat gevoel geven. Ik denk aan de voornaamste eigenschap die ik nu kan benoemen en dat is authenticiteit. Dat is de eigenschap die ik altijd zo waardeer en die eigenschap geeft een onuitgesproken gelijkwaardigheid. Wat ondanks verschillende persoonlijkheden kun je door je eigen eigenaardigheden heen kijken en elkaar respecteren. Vanuit respect is er altijd een connectie, een verbinding en dat maakt dat je je thuis voelt of je je gehoord en gezien voelt. En welk mens wil dat nou niet? We zouden in deze wereld meer respect voor elkaar moeten hebben, want het ontbreekt nog wel eens aan wederzijds respect. Ik ga me bedenken of het me lukt om vanmiddag in Veghel te gaan lunchen. Ik beloof mezelf nog niets, maar als het lukt ga ik die kant op, draag mezelf niets op, maar hoop. Ik ga zo lekker douchen, de dag omarmen, want ook vandaag zal weer mooi worden. Alle pijlen staan in de juiste richting, het enige wat ik nu hoef te doen is te volgen en niet tegen de richting in willen gaan. Vandaag volg ik de pijlen en dat is waar vandaag mij brengen zal.....

1 opmerking:

  1. Hoi Hanneke, ben erg benieuwd hoe je nieuw haar eruit zal zien. Misschien wel zo mooi dat je de familiefoto wil overdoen! ;) Succes! Groet, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen