vrijdag 2 maart 2012

sleepless in Helmond

Sleepless in Helmond. Het is ongeveer 01.00 uur, ik kan weer eens niet slapen. Een slaappil nemen is gezien het tijdstip zinloos, ben ik morgen zo duf als een konijn, geen zin in. Ik heb een ingeving, een briljant idee ! Ik loop zo zacht als ik kan naar beneden (wil namelijk niemand wakker maken) en ga proberen of ik kan chatten met de familie in the States en hopen dat er contact komt. Wat ben ik toch een knapperd, een slapeloze knapperd. Natuurlijk moet ik even geduld hebben, dus dan maar even schrijven, werkt altijd verlichtend. Ik kan niet slapen omdat mijn hoofd weer eens overstroomd. Eigenlijk zou ik hier iets voor moeten verzinnen. Hoe kun je voordat je naar bed gaat in een volledige ontspannen staat geraken. Yoga wil niet helemaal zijn vruchten afwerpen, dus er moet een soort combi in gang gezet worden. Ik heb ooit eens een CD gehad (misschien nog wel maar weet ik niet in welke doos die verstopt zit :) van Ad Visser. Die had een vinding dat door bepaalde geluiden een bepaald gedeelte van het brein zo werd geprikkeld dat een totale vorm van ontspanning bereikt zou worden. Ik hou van rariteiten, dus ik was wellicht de enige die destijds deze cd in de winkel heeft gekocht. Vervolgens lag ik dan in ons appartement in Utrecht gestrekt op de woonkamervloer en was heftig aan het ontspannen op de tonen die Ad had gecomponeerd. Als ik eraan terugdenk moet ik er eigenlijk om lachen. Toentertijd dacht ik dat het me hielp en gezien de plezierige gedachte zal dat zeker het geval zijn geweest. Ik moet maar eens op zoek naar die CD en daar een avondritueel omheen bedenken. Rituelen zijn belangrijk in verwerkingsprocessen, en in feite is het krijgen van kanker het belanden in een verwerkingsproces. Een vriendin van me is er zelfs op afgestudeerd, een scriptie over Rouw en Rituelen. Om te verwerken moet je de emotie kunnen benoemen. Als je benoemt dan kun je ook de emotie plaatsen in een context en als de emotie bekend is kun je bedenken wat de remedie is. Als ik het schrijf denk ik meteen aan de oplossing van een slaapprobleem of slapeloosheid. Bij deze benoemd, dus check! Eigenlijk komt slaap sowieso elke avond in je dagelijks ritme terug, dus er is een vaste context. Nu is het dus zaak om de context structuur te geven waardoor je houvast krijgt. Wat doe je voordat het brein in totale staat van ontspanning kan geraken? Dat zou iedere avond hetzelfde moeten zijn of goed gelijkend zodat je je eigen lichaam en geest weet te conditioneren. Ik bedenk hoe het er uit zou kunnen zien en vraag me af of dat zou kunnen helpen en vooral of dat bij mij helpt. Vanaf morgen ga ik het toepassen en dat is een belofte aan mezelf. Als het helpt heb ik wellicht een baanbrekende oplossing voor slaapproblematieken. Goedkoper dan melatonine of slaapmedicatie. Het klinkt te mooi en te simpel om waar te kunnen zijn, maar het proberen waard. Afijn, nog geen chatcontact met the States :( Tijd, tijd is een altijd aanwezig fenomeen, we hebben vaak tijd tekort, we willen teveel doen in een te kort tijdsbestek en waarom willen we dat allemaal? In mijn huidige wereld staat de tijd even stil, ik heb zelfs mijn horloge niet meer om. Tijd is even minder belangrijk, en haast ook. Mijn hart had van de week haast en dat was geen goed teken. Haastige spoed is zelden goed, dus ook het hart hoort geen haast te hebben. Zou het me nu lukken om de kwaliteit geduld te gaan ontwikkelen? Een mooi doel, ik heb alle tijd om dat te proberen. Geduld zodat ik alles meer leer beheersen. Dan val ik nooit meer uit naar een parkeerwachter, of op een telefoniste van CZ, want met geduld heb ik geen haast en hoef ik niet direct een antwoord naar tevredenheid dat kan later ook en dan is de situatie uit de hoogste emotie gehaald. Ik ga er aan werken. Maar voor nu is mijn geduld op. Het is half 2, geen contact dus geen chat, mijn geniale ingeving is niet succesvol geweest. ik ga een slaapritueel toepassen, nu een tryout en morgen een wat uitgebreidere toepassing. Ik verklap nog niets, maar wie weet lig ik zo in dromenland met mijn eigen ontwikkelde slaapritueel en dus zonder medicatie zodat ik fris en fruitig morgenochtend het weekend instap en ga genieten van het gezin :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten