maandag 12 maart 2012

Een heerlijke dag

De dag vervolgt voorspoedig. Mijn zus die komt en we drinken lekker een kopje thee en praten over de misère van gisteren. Ik vind het fijn haar om me heen te hebben en ze begint al meteen van alles te doen. Een lekkere bezige bij. Ze wil voor me zorgen en gaat ook gezond voor me koken, voor vanavond en verse soep! Verse tomatensoep, het boodschappenlijstje wordt gemaakt en huppekee. Bernadette komt met Fiene en we gaan samen naar een spiritueel therapeutisch samenzijn bij Wilma. Fiene en tante Yvonne blijven achter. Wij gaan gewoon onder het genot van een kopje thee spirituele levenswijsheden delen met elkaar uit het hier en uit het hiernamaals. Ik word er enorm rustig van en ik krijg bevestigd wat ik gisteren heb ervaren. Ik heb gisteren -in al mijn misère- mijn vader aan mijn bed zien staan. Lachend en ik lachte door mijn tranen met hem mee. Hij zag eruit zoals ik me hem het liefst herinner, zoals hij was in de tachtiger jaren, want dat herinner ik me nog heel goed. Grote bril, bruin haar en van die vrolijke Duymelinken dopoogkijkers met lachrimpels en een groene blouse met een puntkraag. We hebben samen gelachen, hij intens vanuit zijn positiviteit en kracht en ik vanuit mijn verdriet. Ik dacht dat ik had gehallicuneerd, maar Wilma heeft me verzekerd dat het zijn manier is geweest om me een hart onder de riem te steken, maar dan vanuit de andere wereld en omdat ik nu voel heb ik dat gezien, meegemaakt en dus gevoeld. Ik word hier heel rustig van, sowieso ook door ons gehele gesprek, wat heel natuurlijk verloopt. Het geeft inzichten, levenswijsheid en rust. Wilma zelf noemt het nuchtere spiritualiteit en daar sluit ik me geheel bij aan. De belangrijkste boodschap is de verbinding die we met elkaar hebben, juist nu en het feit dat we allemaal zo moe zijn, de een iets meer dan de ander, maar moeheid is ook iets waar Duymelinken veel moeite mee hebben. En moe zijn is ook gewoon een onderdeel van het leven en hier moeten we dus leren doseren. Alles op zijn tijd, niets doen met haast, maar gewoon wanneer het zich aandient. Tevreden zijn met wat je hebt, het koesteren en dingen nemen zoals ze komen. Een heel leerzame ochtend, waarbij ik me heb voorgenomen dat ik dat vaker ga doen. Ook de tips over de rest van het gezin doen met goed en neem ik ter harte. Bernadette en ik gaan weer naar huis en daar heeft Yvonne met Fiene samen de lunch verzorgd. Samen ingekocht en samen gekookt, de (michelin)sterren van de hemel. Een versgemaakte tomatensoep met lenteui, het ruikt en smaakt voortrefffelijk en er is wel 3 liter, dus soep eten kunnen we :) Ook staat er al een ovenschotel gereed met witlof, hoeft zo maar in de oven en klaar is kees. En er zijn broodjes, heerlijk. We smullen en Fiene vind de soep ook heerlijk, ze smult ervan. Bernadette en Fiene gaan naar huis en dan gaat bezige bij Yvonne gewoon door, was, strijkje en ik ga in het zonnetje mijn pictogrammen en kaarten maken voor de gezinsstructuur. Met een muts en lekker in het zonnetje zit ik aan de buitentafel. Knutselen, heerlijk ontspannen en ik geniet van het bezig zijn. Mijn mama komt en zij ziet me knutselen en had het al gelezen op mijn blog. Ze is emotioneel als ze het zegt, temeer daar het gisteren even niet goed ging. Mijn moeder ziet er vandaag geweldig uit, komt net bij de kapper vandaan en is een en al fris en fruitigheid. Ik ben blij dat ze er is. Na het knutselen gaan we theetje drinken en met de meiden over allerlei zaken des levens praten. Ik ben zo blij dat ik weer hier woon en dicht bij mijn familie ben, ondanks de ellende heeft dit in ieder geval zo moeten zijn. Wilma zei me dat ik dit nodig had, dat ik weer even het kind, de zus en de dochter in me moest terugvinden. Ik heb lang gezocht en ik heb gevonden en wat ik gevonden heb maakt me completer en het geeft me rust, een rust die ik jaren kwijt ben geweest. Door de rust is er berusting en misschien is het daarom dat ik verlost ben van mijn slaapprobleem waar ik al jaren mee kamp. Ik lig en ik slaap, ben nu vaak wakker vanwege het vocht dat uit mijn lichaam moet, maar zodra ik weer lig slaap ik. Eigenlijk ben ik vandaag een ontzettend gelukkige knapperd en ik geniet intens van de dag. Alyssa komt alleen met Guus thuis, Teun is bij de opa en oma van Nick spelen en Puck is bij Femke. Guus komt met een nieuwe outfit uit school. Hij had het zo druk gehad dat hij per ongeluk in zijn broek had geplast. Hij vindt de outfit van school wel stoer en vraagt of hij de kleren morgen ook aan mag :) Guus vindt de pictogrammen top, hij vindt dat ik goed kan tekenen (hahaha). Hij is heel lief, speelt wat met de lego en we lezen samen een verhaal over de reus. Hij wil nog wat buiten spelen. Yvon vertrekt inmiddels, na al haar harde werk. Ik vind het fijn om haar om me heen te hebben en de onvoorwaardelijke liefde die ze uitstraalt en die ze me geeft. Dat is heel waardevol en ik koester dit als nooit tevoren. Mijn ziekte maakt me van alles zo bewust, zoveel meer bewust dan ik ooit ben geweest. Mijn moeder wil morgen macaroni maken, vinden de kinderen lekker, zeker na het zwemmen. Henry is lekker op tijd thuis en de kinderen spelen nog even buiten. Dan komt buurvrouw Monique nog even binnen met een pannetje vers gemaakte aspergesoep, zalig! We zijn hier dol op asperges, dat zal ook wel telepathie zijn. Ik ga deze invriezen, want alles tegelijk opeten lukt me niet. Dat is nou met recht naastenliefde in de puurste zin van het woord. Ik ben blij omringd te worden met zulke lieve mensen. Mijn moeder blijft me zeggen wie goed doet, goed ontmoet en ik blijf het een mooie spreuk vinden. We eten lekker op tijd en eigenlijk smult iedereen van het maaltje. Ik schep wel drie keer op en dan plof ik bijna, maar wat is eten bereid met liefde toch lekker. Vanavond werken ook de pictogrammen, het geeft een rust en de kinderen vinden zichzelf heel stoer als ze zelf de dingen doen. De 3 R-en dat was dé opvoedmethode ooit. Hij werkt nog steeds is mijn ervaring, want bij rust is iedereen gebaat. Haastige spoed is zelden goed. Vandaag was een topdag, een dag om te koesteren om innig te omarmen en om in je op te nemen. Vandaag is een dag zoals er velen mogen zijn. Ik kijk uit naar morgen..... 

1 opmerking:

  1. Gelukkig, eindelijk (al) iets gevonden waarmee ik jullie kan en ga helpen. En de liefde voor asperges delen we dus we kunnen de komende maanden onze lol op....De kindjes kunnen weer lekker hun slag buiten slaan, de Arienslaan wordt wat dat betreft weer wakker......Melrose Place is er niks bij, hoewel dat zwembad op plantsoen 2 (die tegenover jullie) blijkt lonken....Kan Henry ook goed zand scheppen???

    BeantwoordenVerwijderen