vrijdag 17 februari 2012

vrijdag 17 februari Wat een mooie dag

Wat een mooie dag is vrijdag de 17de. Feest, Carnaval en levenskracht. Levenkracht om levenskracht door te geven en te laten volgroeien tot een nieuw leven. De dag is mooi begonnen en zal mooi vervolgen. In huize Duymelink-Schreur wordt alweer hard gewerkt en de kinderen komen uit school. Teun is bij Lars spelen en Puck en Guus eten gezellig mee met mij, mama en Alyssa. Daarna breng ik Puck naar Sanja. Ik krijg daar mooie tulpen om me een hart onder de riem te steken. Ik ga naar huis en ga lekker even in bad om te ontspannen zodat ik het idee heb dat ik weer fris door het leven ga. Daarna vertrek ik naar het ziekenhuis en daar is Henry al. We mogen naar dokter Warmerdam, onze oncoloog. Hij vertelt ons een duidelijk verhaal en ik ben er eigenlijk wel klaar voor. Los van alle details is het van belang om met de chemo te starten. Dit omdat er meerdere klieren aangetast zijn en ik wel schoon ben volgens de testen, maar dat hele kleine cellen niet zichtbaar zijn te maken tijdens deze tests. Daarom chemo om deze cellen te vernietigen, zodat deze niet in andere organen kunnen gaan zitten. Daarna de operatie, een borstamputatie en een okselkliertoilet en dan radiotherapie, gevolgd door 5 jaar hormoontherapie. Ik zal moe worden, kaal worden en vervolgens krijg ik heel veel bijwerkingen van hem cadeau, waarbij het goede nieuws is dat voor veel bijwerkingen ook wel weer een pilletje bestaat. Ik krijg mijn eerste recepten mee, zo'n receptenlijst heb ik in mijn hele leven nog niet in ontvangst mogen nemen en het is maar een lijst voor de eerste twee kuren. Ik mag meteen bloed prikken en ik wordt ingepland voor diverse mensen. Een vaatchirurg die mij zal opereren om een iplanteerbare poort aan te leggen, zodat ik niet steeds voor een infuus geprikt hoef te worden, een gesprek om me voor te bereiden om mijn chemo, een onderzoek om vast te stellen of ik gendrager ben en wederom een afspraak bij Warmerdam zelf voor het onderzoek waar ik deel van kan uitmaken om mijn prognose te verbeteren. Kortom het circus is van start gegaan en de komende tijd zal mijn leven hierdoor bepaald worden. Dit moet, hier kan niet mee gespeeld worden, dit is van belang. Ik krijg te horen wanneer ik moet ingrijpen bij welke lichaamtemperatuur en ik neem alles in me op. Ik wordt nog onderzocht en dan gaan we naar het laboratorium om bloed te prikken. Ik doe alles in mijn map en eenmaal buiten nemen Henry en ik afscheid want ik ga lekker met de meiden eten. In de auto komt de hele film nog eens voorbij. Het gaat beginnen denk ik en ik zeg tegen mezelf: knapperd dit gaat jou lukken, dit gaat jou lukken!!! Het geeft me moed, ik zet 100% NL op en rijd naar Enspijk. Ik heb hier echt naar uitgekeken. De meiden zitten heerlijk bij de haard aan een wijntje en het is een warm weerzien. Ik krijg er een engel bij en een chocoladetruffeltaart van Top's Edelgebak mmmmmmmmmmmmmmmmm. Ik kan mijn verhaal vertellen, maar los van mijn verhaal hebben we het zoals altijd over vanalles. We lachen, eten en het is zoals altijd gezellig en ik geniet hiervan. Ik lach en voel dat ik leef en dat is zo'n intens heerlijk gevoel. Het eten is echt subliem en dat terwijl we van te voren dachten dat we in een trukkerscafé terecht zouden komen :) Het is genieten met een hoofdletter G. We gaan naar huis, ik maak en kleine omweg via de Shell en ga richting Helmond en de meiden richting Hilversum. Ik hoop op een snel weerzien in eenzelfde setting en bedenk me dan of ik het dan hetzelfde zal ervaren. Ik zal dan geen haar meer hebben, maar een pruik en ik zal geen wenkbrauwen en geen wimpers meer hebben. Ik zit in de auto en de tranen lopen over mijn wangen. Dit is bijzaak knapperd zeg ik tegen mezelf, iemand die mooi van binnen is blijft mooi van binnen dat verandert nooit. Ik geloof mezelf, maar toch voelt het nog wankel en totaal niet overtuigd. Hier is werk te verrichten knapperd! Ik zing mee met de muziek en ontspan en rij Helmond alweer in. Ik sms de meiden dat ik er ben en bedank hen voor de geweldige avond. Ik ga slapen en ga dromen, mooie dromen over vriendschap, liefde, feest en nieuw leven. En morgen ga ik gewoon weer genieten!

1 opmerking:

  1. Mooi geschreven Han, en wat een traject gaat het worden poeh heey, maar we gaan jou hier allemaal bij helpen, graag zelfs, en voor straks ik zie je bij ons Det. Love you knapperd, xxx

    BeantwoordenVerwijderen