dinsdag 14 februari 2012

Valentijnsdag 14 februari 2012

Happy Valentine, vandaag is Valentijnsdag :) Valentijnsdag is dé dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven. Gewoon door een kus, een sms of een (digitale) kaart.Volgens de legende (zie wikipedia) kwam een jong paar bij bisschop Valentijn met het verzoek hen te trouwen. De man was een heidense soldaat, de vrouw een Christen. Valentijn vond de liefde zwaarder wegen dan de wetten van de keizer en huwde het stel. Al gauw kwamen meerdere paren met hetzelfde verzoek. De bisschop werd aangegeven en gearresteerd. Toen hij voor de keizer moest verschijnen probeerde hij die te bekeren. De keizer voelde zich beledigd en liet bisschop Valentijn martelen en onthoofden. Dat gebeurde op 14 februari. Voor het vonnis werd uitgevoerd, zag hij nog kans het dochtertje van de gevangenisbewaarder een briefje toe te stoppen. Van je Valentijn, stond erop.
Voor mij is Valentijn normaal gesproken grote commerciele onzin. Nu echter hecht ik er waarde aan. Niet aan de kaart, maar gewoon aan het feit dat we vaak te weinig aandacht bewaren of geven aan de pers(o)on(en) die je/ons het meest dierbaar is/zijn. Laat dan vandaag de dag zijn dat te doen. Ik ben slagvaardig en besluit dat te doen middels een sms :) Bij de kinderen pak ik het anders aan, die geef ik een hele dikke knuffel en ik zeg tegen hen mama heeft jullie lief met heel haar hart en speciaal vandaag wil ik dat in het bijzonder aan jullie vertellen. Ik geef ze een dikke kus, die door hen allen beantwoord wordt met zo'n natte kinderkus. Ik word er warm van binnen van. Varentijn zegt Puck is de dag dat papa mag rusten, want dat zei een jongen uit haar klas. Ik zeg haar dat het Valentijn is met een letter L. Puck herhaalt Valentijn en alledrie zeggen ze hardop Valentijn. Ik moest er om lachen, misschien is dat voor die papa wel de beste extra aandacht die hij kan krijgen RUST, zeg ik. Uit ervaring weet ik dat in een gezin met jonge kinderen rust veel waarde heeft. Ook krijg ik met de post een heel mysterieuze kaart, met een groot hart erop en de woorden ready voor een date met mij, een datum en een tijdstip. Ik denk dat het reclame is, maar toch intrigeert mij de kaart en bewaar ik de kaart, reclame of niet ik hou wel van een dergelijk mysterie. En zoals Teun al zei mysterieus is een mooi woord, hij vindt zijn nichtje Fiene ook mysterieus en hij zegt dan dat is raadselachtig. Zo jong en en zo'n scherpe blik op de vrouwen, dat belooft wat voor de toekomst! Ik krijg vandaag veel kaarten met brieven erbij en ik koester al deze woorden, steunbetuigingen en vooral de aandacht, want de aandacht doet me goed. Aandacht zou een sleutelwoord moeten zijn dat niet alleen centraal staat met Valentijn, maar altijd. Aandacht zorgt voor verbinding.  En verbinding laat je relaties aangaan, met jezelf, met je omgeving en met anderen. Relaties die je met aandacht aangaat zullen jou ook met gemeende aandacht volgen. Ik denk na over coaching en begeleiding gebaseerd op aandacht. Weer een idee rijker en weer wat om mee bezig te zijn. Deze dag is een bijzondere dag. Ik heb op deze Valentijnsdag weer even met Marjon kunnen knuffelen, praten, eten, huilen, lachen en relativeren. Ik heb ervan genoten en dat heeft ook zo moeten zijn dat ik haar juist op Valentijn weer zou zien, na alle hectiek van afgelopen twee weken. Ik heb genoten en kijk uit naar vrijdag, want dan gaan we eten met de meiden, gewoon even gezellig meiden onder elkaar, stilstaan bij relaties en zaken des levens, genietend van een hapje en uiteraard een drankje. Ik zorg dat ik er energie voor heb, want ik kijk er naar uit. De kinderen komen dolenthousiast uit school. Moddermonsters zijn het, de dooi die zijn intrede heeft gedaan zorgt voor modder en daar zijn mijn kleine varkentjes dol op. Ik doe thuis hun wanten en sjaals in de was en hun jassen tja dat komt nog wel. Snot tot op hun wang en laaiend enthousiast over het naderende Ranjabal en Carnaval. Ze hebben geen idee wat Ranjabal en Carnaval is, maar door alle (wederom) aandacht die eraan gegeven wordt is het gevoel dat ze erbij hebben geweldig. Ze verbinden het met plezier, lol, feest, lachen, dansen, snoepen en veel ranja drinken. Wel zonder alcohol anders word je dronken zegt Puck. Ik help ze met hun zwembroeken, badpakken en pyjama's aandoen, want zo gekleed gaat papa straks met ze naar zwemles. Nog ff relaxen voor de tv met chocomelk en een koekje voordat de waterpret van start gaat. Tijdens de waterpret zal mama even gaan liggen, want deze knapperd is weer moe, heel moe, maar wel voldaan moe. Op deze Valentijn heb ik ook nog een wens. Ik hoop dat met mijn gedachten en dus mijn aandacht deze wens werkelijkheid zal worden. Mijn wens kent een verbinding met leven, nieuw leven, een nieuw leven! Vanavond zal ik kijken naar de hemel en dan hoop ik dat de sterren en de 20 engelen in mijn huis hun aandacht samen met mij zullen bundelen om tegemoet te kunnen komen aan deze ene wens! Een wens zonder egoïstische grondslag, maar louter altruïstisch Kom op 20 engelen GO FOR IT!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten