maandag 27 februari 2012

naastenliefde

Volgens Wikipedia is naastenliefde de liefde voor de medemens. Het is het omkijken naar andere mensen en zich mede verantwoordelijk voelen voor het welzijn van je medemens, ongeacht de specifieke kenmerken van die personen, zijn blijken van naastenliefde.
Het woord naastenliefde is afgeleid van een vers in de Bijbel: Je zult jouw naaste liefhebben als jezelf (Lev. 19:18). Belangrijk hierbij is dat hieronder niet iedereen valt. Zoals in de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan te begrijpen is, stelt Jezus de vraag: "Wie is dan zijn Naaste". Het antwoord was dan: "Hij die de ander Barmhartigheid betoont" (Luc. 10:36-37). Vervolgens zijn er zeven werken van barmhartigheid waaronder de zieken verzorgen.

Waarom meld ik dat nu, nou om een reden. Ik kreeg vandaag een super prachtige bos bloemen bezorgd. Iemand die mij barmhartigheid toont, in de vorm van naastenliefde. Het is een teken van liefde en een teken van zorg. Ik ben hier dankbaar voor en het raakt me. Temeer daar deze dame een dikke vriendin van me was op de middelbare school, die ik vanwege de wending des levens, uit het oog verloren ben. Uit het oog is niet en nooit uit het hart. Deze bos brengt vele vreugdevolle herinneringen bij me boven en veel lol. Hoe toevallig kan het zijn dat deze dame in een beetje mijn stad woont, Utrecht. En hoe toevallig kan het zijn dan onze hotspots ook een beetje haar hotspots zijn. Toeval bestaat niet, zei zij als wiskundige en dat is waar toeval bestaat niet. Dank je!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten