dinsdag 3 april 2012

Onbevangen

ONBEVANGEN

Nooit meer onbevangen,
Nooit meer 100% gezond

Altijd zul je denken
aan wat er misschien nog komt

Maar kijk niet achterom
Laat de kanker je leven niet bepalen

Kijk vooruit!
want er valt nog zoveel uit het leven te halen

Geniet van elke dag,
geniet van elk moment

Sta positief in de wereld,
Het is alleen, dat je nooit meer onbevangen bent.

Eigenlijk is het verdwijnen van onbevangenheid daar waar het ook om gaat in ons leven. De obevangenheid is voor altijd verdwenen. Ons leven is sinds februari verandert, we hebben er een ander leven voor teruggekregen. Een leven met angst, een leven met ziekte, een leven met onzekerheid en een met het verlies aan vertrouwen in jezelf en in je eigen lichaam. Kortom een leven dat uit balans is en dat met horten en stoten zijn evenwicht probeert te hervinden. Dat hervinden van dat evenwicht en het voor eeuwig verdwijnen van onbevangenheid, dat is is een leven met grote uitdagingen en veel ontwikkelingen. Dat leven, mijn leven en ons leven dat moeten we  accepteren. We zeggen heel makkelijk dat we dat doen, maar uiteraard maak je vaak nog de keuze om te handelen vanuit je oude leven met alle valkuilen vandien. Eén troost, je bent noot te oud om te leren en je moet het durven zien en veel belangrijker misschien, het durven toegeven af en toe. Ik zit deze ochtend met mijn moeder aan de keukentafel. We hebben het over mijn geestelijke proces. Lichamelijk valt het me -los van die verdomde vermoeidheid- eigenlijk mee, maar geestelijk heb ik het zwaar. Ik vraag me af of dat komt door de chemo, of dat dat gewoon een resultaat is van het feit dat ik als bonus de overgang cadeau heb gekregen. Samen bedenken we dat het dus een combinatie van factoren is en dat maakt het eigenlijk niet eenvoudiger. Het is zoals het is en we accepteren dat wat komt, zoals het komt en elke dag bekijken we -en met name ik- hoe de vlag er voor staat. We overleven, een mooi woord, een woord dat gaat over in leven blijven. ondanks levensbedreigende omstandigheid of gebeurtenis. Dat is wat ik en ons gezin doet: overleven, elke dag weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten