vrijdag 26 oktober 2012

vrijdag 26 oktober 2012

De temperaturen beginnen te zakken, dus vandaag de winterjassen aan bij de kinderen. Guus protesteerde gisteren nog heftig. Hij wilde zijn winterjas NIET aan. Vandaag moest hij er aan geloven, maar hoe krijg je dat voor elkaar als je kind echt niet wil. Dus de benadering was niet je MOET, maar er kwam een vraag van mij. Ik vroeg Guus wat er niet lekker zat aan zijn nieuwe jas? Natuurlijk wist ik dat hij een smoes eersteklas had verzonnen, maar Guus was toch enigzins uit het veld geslagen. Hij verwachte dat hij zijn machtstrijd kon voeren, maar de benadering maakte dat even onmogelijk. Guus keek me aan en zei dat er een prikding in zijn jas zat. Nergens in zijn jas zat een prikding, dus ik vroeg Guus of hij mij kon wijzen waar het prikding zat, want, liet ik weten, 'jij ziet veel beter dan ik'. Guus keek naar zijn jas en wees naar het enige wat enigzins uitstak, het wasvoorschrift. Dat kan hij onmogelijk voelen, maar ik nam hem uitermate serieus. Hij mocht zelf een schaar pakken en dan kon ik het verwijderen. Toen het wasvoorschrift eruit was, zat de jas heerlijk en ineens betitelt hij zijn jas als vet cool. Ik mijn zin en Guus het idee dat hij de touwtjes in handen had. Daarbij geen welles nietes spelletje, want hoeveel argumenten je soms ook geeft, daar zijn kinderen, tenminste onze Guus, vrij ongevoelig voor. We vertrekken naar school en ons drietal klaagt steen en been over het wer. Puck is een ware weervrouw en weet de jongens te vertellen dat het vandaag maar maximaal 8 graden zal zijn. Guus vraagt zich af of er sneeuw komt en Puck laat weten dat er zondag kans is op natte sneeuw. Ik lig in een deuk voor in de auto. Omdat het koud is doet Guus zijn capuchon op en loopt naar school. Teun had het ijzig koud, maar als ik hem goed bekijk, heeft meneeer één knoop van zijn jas dicht en de rits die onder de knopen zit staat nog open. Ik zeg hem dat hij het daarom koud heeft en onze Teun zegt daarop: 'dat boeit me niks'. Ik kijk naar hem en hij geeft me een hele lieve lach, hij schrok van wat hij zichzelf heeft aangeleerd. Het is namelijk heel cool om tegen je vrienden vaak te zeggen dat niets je boeit. Vrienden lachen erom, maar ik kon er niet om lachen en Teun probeert zich uit de situatie te redden. Hij zegt snel dat hij volgende keer de rits dicht zal doen. Vanochtend had hij ook als zoiets, hij riep 'FUCK' en toen we vroegen wat hij nou riep, toen zei hij iets te snel dat hij het woord 'FUIK' bedoelde. Dat woord kwam volgens hem uit een film met oranje vissen. Onze Teun geeft aan elke situatie een mooie twist. Puck heeft zin in vandaag. Vanavond mag Florine logeren en gaan we lekkere dingen eten. Onder lekkere dingen verstaan onze kinderen lekkere hapjes op tafel, zoals stokbrood met tapenade, olijfjes, een fuetje en daarna pas de warme hap. Het is de aangeklede vrijdagmiddagborrel hier thuis en daar genieten we van. Als iedereen in zijn klas zit ga ik naar huis. Ik ga snel op de fiets, want ik ga bij Maartje en Luuk theedrinken. Ik vergeet in alle vlugte mijn aardigheidjes, die nog gewoon in de auto liggen. Ik ben dan al onderweg en besluit dat ik dat dan maar volgende week aan haar zal geven. Het is een pittig fietstochtje naar Eindhoven. Ik fiets er toch wel 1,5 uur op en ik denk dat het ruim 20 km is. Wel is het een prachtige tocht, mooie natuur, leuke bruggetjes, het is gewoon genieten en gezond voor lijf en geest. We kletsen gezellig wat en rond het middaguur fiets ik weer terug, want ik heb om kwart voor 2 een afpraak voor de lymfedrainage. Ik geniet van mijn lunch en ik ben mooi op tijd op mijn volgende afspraak. De therapeute geeft me al meteen een standje: 'nooit meer fietsen zonder handschoenen als de temperatuur zo laag is'. Ik snap haar meteen, want mijn hand is aardig gevoelloos en wil niet echt warm worden. De drainage gaat van start en ik krijg na afloop een kous. Deze kous gaat me meer ondersteuning geven en verlicht het zware gevoel. Als de kous goed bevalt zal er een kous worden aangemeten, een kous die op precies de juiste plekken wat doet. Ik heb nu een universeel model die licht ondersteund. Ik ga naar huis en daar zitten Teun, Nick en Guus aan tafel. Puck is bij Florine en ik ben moe en aan een kop thee toe. Na mijn thee ga ik de versnaperingen voor vanavond inkopen. Dat werkt lekker ontspannend. Vanavond met de meiden op de bank TVOH kijken, chippies, ranja en natuurlijk een lekker dekentje. Ik kan me er nu al op verheugen. Vandaag is een mooie dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten