maandag 29 oktober 2012

29 oktober 2012 Er is er een jarig!

Er is al gezongen, hij is zelfs wakker gemaakt en hij is druk bezig alle kaarten te 'lezen' en om zijn kadootje uit te pakken, playmobil ridders.
Er is er een jarig HOERA, dat kun je wel zien dat is GUUS! We maken Guus om 7 uur wakker en hij is meteen paraat. Hij knuffelt en kust en gaat zo duf als een konijn de trap af. Teun zit al aan tafel vanaf half 6, hij blijft in zijn vaste ritme en zit rustig te gamen. Guus ziet zijn fiets en is  trots, een echte crossfiets waar hij mee kan crossen en slippen. Dit wilde hij heel graag hebben.


Teun zit geduldig te wachten, want Guus gaat ook hem en zijn zusje Puck een kadootje geven. Teun laat al weten dat hij weet wat het is. Ik heb zaterdag samen met Puck kadootjes gekocht en Puck heeft het  hem stiekem al verteld. Puck voelt zich een beetje betrapt, maar we moeten er allemaal een beetje om lachen. Dat was een leuk geheimpje van hen twee. Het gaat deze ochtend echt super soepel. Om kwart voor 8 is iedereen spik en span en mogen ze spelen met hun kadootjes. De traktaties staan klaar en even na 8 uur vertrekken we met het uitgelaten stel naar school om alvast feest te vieren in groep 1. Teun mag erbij zijn, maar Puck zit al in groep 4 en die mag dat niet meer. Ze baalt er enorm van. Ik spreek met haar af dat ik haar de foto's en het filmpje laat zien. Iedereen blij en deze dag begint echt feestelijk!

We gaan met de auto naar school en Monique, David en Florine zingen al voor Guus als ze voorbij fietsen in de straat. Guus straalt van oor tot oor. We gaan in de auto en vertrekken naar school. Guus heeft veel aanspraak, want je kunt vandaag aan zijn neus zien dat hij vijf jaar wordt. Teun mag mee en dat houdt in dat hij niet mee kan gymen, of maar een klein stuk van de gymles en dat maakt Teun een gelukkige kerel. Gym is niet zijn favoriete bezigheid. We gaan naar de klas van Guus en daar staat de taart, de stoel en de PSVmuts al klaar. Hij is ineens verlegen en rustig, onze Guus is heel kalm in de klas en dat is hier thuis wel anders. We zingen de liedjes die Guus zelf gekozen heeft en daarna wordt er getrakteerd. Teun doet met plezier mee en geniet van dit feestje. Guus kiest Sam en Loek als helpende handjes en als ze gaan trakteren, leggen de kleine mannen eerst een traktatie op hun eigen stoel en juf Anouk en ik moeten er erg om lachen. Een kind zorgt goed voor zichzelf dat blijkt maar weer. Als we getrakteerd hebben gaan we en brengen we Teun naar het laatste gedeelte van zijn gymles, hij hoeft zich niet om te kleden en hij is hier heel blij mee. We gaan naar huis en Henry gaat direct door naar zijn werk. Ik ga vandaag een beetje rustig aan rommelen, zorgen dat de taart klaar staat als de kinderen uit school komen en dat de kaarsjes ook hier thuis branden. Guus is vandaag het middelpunt en hij mag stralen op deze bijzondere dag. Laten we hopen dat de regen een beetje stopt, zodat hij straks op zijn crossfiets de buurt door kan crossen en met die dikke crossbanden zal hij ook heel goed kunnen slippen :)

Ik sta op tijd bij school en de jarige Guus komt tros zijn klas uitlopen. Iedereen wilde vandaag met hem spelen en hij loopt met zijn PSV muts naar de auto. Alle opmerkingen over zijn feestmuts ontvangt hij als een waar kado. In de auto heb ik al schik, want ik heb een klein taartje en wat donuts gekocht die al met de ranja klaar staan op tafel. Ik weet hoe dol Guus is op donuts. We gaan via de achterdeur naar binnen en de kaarsen branden al, dat komt omdat papa als thuis is en ook Frits en oma zijn er. Guus weet niet hoe snel hij moet gaan zitten en het gezang wordt ingezet. Hij gaat met zijn muts op staan, maar die gooit hij snel af en geniet van alle aandacht. Hij mag de 5 kaarsjes uitblazen en trots laat hij weten dat zijn verjaardag vaak gevierd gaat worden. En dat klopt. We vieren het zondag, maar ook vrijdag want dan komen opa en oma Putten de hele dag. Guus krijgt ook nog een kinderpartijtje. De kleine jongeman ontbreekt het niet aan aandacht en aandacht doet wonderen bij Guus. Guus is vandaag echt in zijn element. Hij blaast de kaarsen uit en eet zijn buikje vol.

een klein taartje en donuts en Guus blaast alle kaarsjes iin een adem uit.
Wessel en Merlijn komen ook nog en nemen schuimpjes en een kaleidoscoop voor Guus mee en ze spelen met de racebaan die hij van oma heeft gekregen. Ze eten allemaal chippies en doen ook nog het maanroosvis kwartet. Het is gezellig in huis en het is klein feest. We eten op tijd en natuurlijk eten de kinderen verwaarloosbaar na al dat gesnoep. Na het eten gaan Puck en ik het jeugdjournaal in het grote bed kijken en Guus en Teun spelen met de racebaan. Ik val in slaap maar niet voor lang. Boven blijven de jongens te enthousiast en het gevolg is dat Teun met zijn vingers tussen de deur komt. Hij heeft pijn en de sfeer in huis slaat aardig om. Iedereen schreeuwt en ik kom uit mijn bed. Ik ontferm me als eerste over Teun die met hulp van zijn meditatiestok en binnenvriend heel rustig wordt en in slaap valt. Dan ga ik naar Puck die ook met hulp van haar binnenvriend rustig wordt en als laatste neem ik alle tijd voor Guus. Ik ga even bij hem liggen en neem de dag door. Ik vraag hem of hij nog weet of hij een binnenvriend heeft en hij heeft een pinguin als binnenvriend zegt hij. Ik zeg hem wat ik het allerleukste van deze dag vond en hij straalt en gaat rustig liggen. Ook hier is het de aandacht die Guus goed doet, aandacht -vooral begripvolle positieve aandacht- doet wonderen bij iedereen. Ook ik ga weer naar mijn bedje om 8 uur, want deze week staat in het teken van doseren en als je moe bent dan ga je lekker slapen. Ik kom volledig tot rust in mijn warme bedje en ook ik droom weg, ver weg en slaap!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten