woensdag 21 november 2012

woensdag 21 november 2012

Vandaag is het feest. Puck is dan 8 jaar. Ze is al vroeg uit de veren en ze heeft zin in deze dag. Er wordt al vroeg voor haar gezongen, ik vlecht de haartjes van Puck en dan vertrek ik van huis, want ik moet om half 9 in het ziekenhuis zijn. Ik ben ook stipt op tijd aan de beurt, dat gaat heel voorspoedig bij gynaecologie. Ik heb dokter VandenPut, een dame met een frans-belgisch accent. Mijn verzoek om mijn eierstokken te verwijderen wordt niet 1 op 1 overgenomen. Wel gaat het met dokter van Riet en Warmerdam overlegd worden. Het bloed laat een daling zien van FSH, wat dus betekent dat ik zeker niet meer in de menopauze zit. Verder wordt er meer onderzoek gedaan. Een inwendige echo brengt mijn baarmoeder en eierstokken duidelijk in beeld. Mijn rechtereierstok heeft follikels die aan het rijpen zijn, dus dokter vandenPut wijst me op goede anticonceptie. Een co-assistent mag meekijken en het voordeel is dat daardoor alles heel helder uitgelegd wordt. Er wordt een uitstrijkje gedaan en een biopt genomen. Dit laatste is even vervelend, maar ook zo weer voorbij. Na een half  uur is alles gepiept. Het weefsel wordt opgestuurd naar de patholoog en 5 december moet ik terugkomen bij doker VandenPut. Zij wil zelf een en ander met me doorspreken en zal ook contact opnemen met van Riet en Warmerdam. Ik ben er eigenlijk al een beetje uit. Ik wil namelijk het liefst dat mijn eierstokken verwijderd gaan worden. De dokter laat weten dat ik nog wel een tijd heb om alles goed te overdenken. Daarbij is het ook van belang alle uitslagen te kennen van het weefsel dat weggenomen is, want ook dat kan bijdragen tot een besluit. Het nadeel is, als ik mijn eierstokken laat wegnemen, dat ik meteen in de overgang zit. Nu heb ik ook die klachten, maar dat heet een medische overgang, omdat de medicijnen deze klachten veroorzaken. Als je definitief in de menopauze zit dan heeft dat een negatief effect op de botten, botontkalking zet dan eerder in. Ik krimp wat sneller en ik krijg eerder last van broze botjes. Om 9 uur kan ik alweer vertrekken. Ik heb wat menstruatie-achtige pijn en ik ben opgelucht dat het er op zit. Ik vertrek naar huis en bel Henry dat het al gepiept is. 30 november mag ik naar de mamacare komen, want dan hebben de verschillende disciplines alweer met elkaar overlegd en weet ik wat het voorstel zal zijn waar zij mee komen. Ik blijf voorlopig nog op mijn eigen koers zitten, want ik heb het idee dat mijn koers voor de beste innerlijke rust zorgt. We gaan vandaag niet piekeren, maar feest vieren. Onze Puck is het middelpunt van deze dag. Gezellig lunchen, trakteren op de cursus vanmiddag en zelf kiezen wat ze eten wil vanavond en als klap op de vuurpijl gaan we Monopoly spelen, een hele speciale, een Monopoly van chocolade. Ik heb dat spel van Susan gekregen en Puck wil dat graag spelen. Het gaat Puck, maar ook Teun en Guus om de chocolade en ze hopen dat alles op te eten is. Vandaag is een feestdag en vandaag gaan we vieren, Carpe Diem!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten