vrijdag 2 november 2012

vrijdag 2 november 2012

Vandaag is het Allerzielen. Allerzielen is een dag om speciaal te bidden voor alle zielen die nog niet in de hemel zijn, maar in het vagevuur. Het vagevuur is eigenlijk een soort voorportaal van de hemel. Een plek waar men gestraft wordt voor nog niet uitgeboete zonden, die al wel vergeven zijn. Iedere zware zonde kan dus worden vergeven door een volmaakt berouw. Berouw komt na de zonde, zoals het spreekwoord ook zegt.

Vandaag is ook Henry vrij. Hij vertrekt al vroeg naar de kapper en ik breng de kinderen naar school. Pa en ma komen vandaag gezellig op bezoek en Guus verheugd zich er al dagen op. Hij weet dat opa en oma speciaal voor hem komen, want hij is immers jarig geweest. Hij kan vooral niet wachten voor het kado dat hij zal gaan krijgen. Bij jarig zijn hoort vooral het kado is de logica van Guus. Als pa en ma er zijn beginnen wij de dag gewoon met koffie en gebak. Daarna gaan ma en ik even de stad in om te shoppen. De mannen blijven thuis en harken het blad uit de tuin. Een prima taakverdeling. Als we thuis komen komt ook Henry net de straat inrijden en ziet Guus als eerste oma met een enorm tas van Intertoys in haar hand. Guus kijkt met open mond naar de enorme tas en hij kan niet wachten om uit de auto te komen. Hij vergeet bijna opa en oma te begroeten zo geobsedeerd is hij door de tas. Zijn ogen schitteren, zijn mondhoeken krullen en hij is hieperdepieper! Eenmaal binnen pakt hij, nog voordat we gaan eten, het kado uit en hij is erg blij. Een Playmobil Knights drakenridderkasteel. Hij wil meteen gaan spelen, maar hij eet nog eerst even wat broodjes op. Dan gaat hij aan de slag. Puck is met Femke meegegaan deze middag, dus de mannen zijn alleen. Pieter komt in de loop van de middag voor Teun langs. Als Pieter er is gaan de mannen met het playmobil kasteel spelen. De vuurpijlen vliegen door de kamer en Guus bewaakt met zijn ridders het kasteel. Als een van zijn ridders geraakt wordt door een vuurpijl is hij helemaal in tranen. Hij vindt dat Teun en Pieter niet eerlijk spelen, Guus wil namelijk altijd winnen en dult geen ridders die omvallen, al is het door een vuurpijl. Als de tranen verdwenen zijn zet hij zijn sterkste wapen in, de vuurdraak. Hij rent achter Teun aan en is bloedfanatiek. Het spektakel eindigt weer in tranen, Guus wil gewoon niet dat zijn draak gewond raakt. Zo gaat het een tijdje door en dan onderbreken we even voor een ranjapauze met wat lekkers. Na de ranja komt de Lego Ninjago aan de beurt en worden de dino's van boven gehaald. Vriend Nick komt ook nog even binnen en dan gaan de mannen met de ipod aan de slag. Ma en ik gaan Puck ophalen bij Femke en als we thuiskomen brengt Henry Pieter naar huis samen met Teun en Nick. Als zij thuiskomen hebben ze patat meegenomen en hebben wij de salades gemaakt. We gaan aan tafel en Nick eet gezellig met ons mee. Het is supergezellig aan tafel en de kinderen vertellen opa en oma ook even wat seks betekent. Opa en oma liggen, net als ik eerder deze week, helemaal in een deuk. Vervolgens hebben ze ook een ander onderwerp gevonden, waarmee ze succes scoren. De letters P OE P, zo wordt het gezegd zodat ze het woord niet hoeven te zeggen. Teun zegt dat wij dat niet mogen zeggen thuis. Dat betekent dat als hij naar de WC moet voor een P OE P hij steevast zegt ik ga even naar de C1000. Puck vertelt dat tijdens het overblijven Charlotte haar heeft verteld dat zij thuis dan zeggen dat ze een bruine beer uit het hol gaan halen. Als Henry dit hoort komt hij niet meer bij. Hij vindt dit ongelofelijk grappig. Ook worden er nog moppen getapt aan tafel en natuurlijk zijn het altijd dezelfde grappen waar je om moet blijven lachen. 'Zeg eens heel vaak auto achter elkaar', zegt Guus dan, en dan zegt hij snel 'FILE'. Het is een gezellige maaltijd en er wordt weer volop gekletst over school en ook over de Sint. Ik leg uit dat Sint dit jaar niet zoveel gouden dukaten heeft en ik vertel hen dat het in de krant stond. Nick snapt er niets van, hij zegt: 'dan stuur je toch een mail naar de Rabobank als je de Sint bent en dan krijg je meer geld'. Voor kinderen is het allemaal heel eenvoudig. Nick is er al snel uit, dan wil hij dit jaar alleen maar een Nintendo DS XL van de Sint. Ik kijk hem aan en zeg dat de Sint hier blij mee zal zijn, dat kost hem immers maar 190 euro. Nick kijkt me aan en vraagt of een Nintendo echt zoveel euro kost en ik zeg dat ik denk dat een Nintendo zoveel kost, maar dat de Sint misschien wel korting krijgt. Na het eten vertrekken opa en oma weer naar Putten en spelen de kinderen nog even met hun digitale spelletjes. Nick gaat om 7 uur naar huis. Wij gaan over tot het pyjama en washandritueel. Daarna is het vanavond TVOH tijd. Dus samen op de bank, chippies, ranja en een dekentje. De vrijdagavond is de fijnste avond van de week. Mijn hart zal vanavond weer smelten en het liefst lig ik in het midden met mijn drie warme wurmpjes om me heen. Het kan maar zo zijn dat ook ik het einde van het programma niet zal halen, omdat door de heerlijke ontspannen warmte, de slaap zich al meester van me maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten