maandag 31 december 2012

maandag 31 december 2012: einde van het jaar 2012!

De dag begint pas om half 10 voor Puck, voor Henry en voor mij. De jongens zijn al veel eerder beneden en vermaken zich op de Wii. Puck heeft een heel pittige nacht achter de rug. Haar temperatuur liep op tot 40 graden en ze was in de nacht ook heel even de weg kwijt en had waanideeën. Ze mocht bij mij in bed en ik heb haar vertroeteld, gekoeld en water gegeven. Ik heb eindeloos naar haar gekeken terwijl ze kreunend haar slaap probeerde te pakken. Ze is een kanjer, die heel stil is en haar eigen pijntjes opvangt als ze ziek is. Ik heb haar vanacht laten weten dat het goed is om te zeggen hoe rot je je voelt en dat ik er ben om dat aan te horen. Jammerend kwam Puck tegen me aan liggen met haar bezwete lijfje en dat raakte mij intens om Puck zo naar te zien. Ik zou haar pijn zo graag willen overnemen en haar kunnen verzekeren dat ze op oudjaarsdag weer beter is, maar ik vrees met grote vrees dat dat niet het geval zal zijn. Om haar op te vrolijken zeg ik dat het ziek zijn op oudjaarsdag minder erg is als op de start van het fris en fruitige jaar 2013. En Puck is het met me eens. Ze doezelt, is weer wakker, kreunt, valt weer even in slaap, heeft het dan heet of koud, wil wat drinken en dat gaat de hele nacht zo door. Het enige dat ik kan doen is er voor haar zijn en haar liefde geven, haar wangetje strelen en haar handje vasthouden. Puck is een kanjer en wil dat het allemaal snel over is, want haar conclusie op 8-jarige leeftijd is dat ziek zijn absoluut niet leuk is en dat ziek zijn er voor zorgt dat je je rot voelt. Ik kan niet anders dan me daar bij aansluiten. Om half 10 vraagt Puck of ze naar beneden mag. Ik ga achter haar aan en eenmaal beneden gaat ze op de bank liggen, ze wil geen brood en ze drinkt wat ranja. De jongens daarentegen zijn fitter dan fit. Ze staan uitgelaten voor de TV en ze zijn echt in een andere wereld, ze bevinden zich in de wereld van Super Mario. Puck kijkt stilletjes naar haar broertjes. Vandaag zal een rustige dag worden, geen uitspattingen en vuurwerk op onze tijd, bestaande uit sterretjes en wat kinderknallertjes. Dat kunnen we mooi in de achertuin doen. We klinken het jaar in stijl uit, bedachtzaam, rustig, klein met het gezin, in de lage versnelling en vooral met liefdevolle aandacht. Aandacht voor elkaar en aandachtsvol met het leven bezig zijn is datgeen wij zullen doen in 2013. Ik wens dan ook iedereen veel geluk, goede gezondheid en vooral veel wijsheid toe om het leven intens en echt aandachtsvol te gaan leven! Als je dicht bij jezelf staat dan weet je oprecht welke dingen er echt toe doen en daar gaat het uiteindelijk om, de dingen die er echt toe doen!

Het is rustig in huize Schreur op oudjaarsavond. De kinderen zitten voor de TV, ik sta in de keuken en Henry zit achter zijn pc. Ik kook een lekker maaltje, ravioli met bosbaddestoelensaus, een varkensfiletrollade, een lekkere salade en er is een bijpassende wijntje bij geselecteerd. De deurbel gaat en Flip en Pauline, Floor en Nick staan in huis, met een heerlijk flesje prosecco en met de beste wensen voor dit jaar. Ik vind dit geweldig en voor mij is dit precies waar het om gaat, even aandacht voor elkaar in alle hectiek en daarvan genieten. Ze blijven niet lang, maar het doet me goed. Na ons maaltje gaat Henry naar buiten voor ons vuurwerk nu wel allemaal nog fit zijn. Helaas lukt het me niet om scherpe foto's van het geheel te krijgen. Nick en Chrisje komen kijken en Guus staat vooraan. Teun gaat pas naar buiten als vriend Nick er staat, want eigenlijk vindt hij het heel spannend.  Puck en ik kijken vanuit de keuken de tuin in en vinden het maar heel knap dat papa zulk mooi vuurwerk heeft zonder die harde knallen. Ons nieuwe jaar wordt ingeluid en ik houd mijn meisje vast en vecht tegen mijn tranen. Wat een jaar is dit geweest en wat voel ik de vermoeidheid op mijn schouders. Ik ben blij om vanavond geen verplichtingen te hebben. Ik kan mijn emoties toelaten en nog even die hele nare film af laten spelen in mijn hoofd en dan voorwaarts op naar de betere tijden die vanaf 2013 gaan komen. Vandaag is de laatste dag van het jaar, het boek kan helaas nog niet helemaal gesloten worden, maar daar gaat het nieuwe jaar vast verandering in brengen. Op het leven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten