vrijdag 7 december 2012

Vrijdag 7 december 2012

Guus heeft studiedag en Puck en Teun gaan gewoon een halve dag naar school. Guus speelt bloedfanatiek met de Wii, hij bowlt, hij tennist, hij golft, hij bokst en wil overal in uitblinken. Rode wangen heeft hij ervan en ik kijk naar hem en geniet van zijn activiteit. Ik voel me vandaag al weer beter dan gisteren. Vanmiddag krijg ik mijn eerste Lucrin injectie. Ik ga vanmiddag van de huisarts leren hoe ik het moet doen, zodat ik de volgende keer helemaal zelf kan spuiten. Het is een fantastisch opgezette organisatie, de landelijke Zorgapotheek, die dit allemaal regelt. Zij hebben mijn gegevens in hun systeem en zorgen dat er elke 10 weken per koerier een injectie wordt afgeleverd. Ik heb er geen omkijken naar. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik op het afgesproken tijdstip thuis ben om de injectie in ontvangst te nemen. Het zal wel weer een duur spuitje zijn, want bij de Neulasta werkte het precies zo. Maar alles voor de gezondheid. Ik heb gisteren laten weten aan Koen dat ik vandaag niet bij de inspiratiebijeenkomst zal zijn en hoe moeilijk ik dat afzeggen ook vond, de reactie was meer dan begripvol. Ik had er pijn van in mijn buik, maar eerlijk is eerlijk, ik had het niet aangekund. Vanmiddag heeft Henry vrij genomen, zodat ik mijn rust kan nemen. Al werk ik niet, een gezin met drie kleine kinderen is alles behalve rustig. Als het me teveel wordt dan ken ik mezelf niet meer. Het lijkt soms wel alsof er een klein duiveltje in me woont, die me een stemgeluid geeft waar de honden geen brood van lusten. Laat staan wat dat duiveltje doet met mijn mimiek en mijn ogen. Ik schrik dan van mezelf en dat maakt me dan ook zo verdrietig, want ik wil niet dat die duivel tevoorschijn komt. Maar hoe ik me er ook tegen verzet, als ik over mijn grenzen ga, dan staat die duivel in de startblokken en die neemt volledig bezit van me. Doseren en hulp vragen is dan de oplossing en ondanks hulp en doseren, in gewone gezinssituaties blijft dit een verschrikkelijk ingewikkeld proces. Voorheen gaf je een snauw, relativeerde je na een boos uur de situatie en dan was het klaar. Nu blijft het gevoel wat bij die snauw hoort je beheersen en dat is bijna niet te bestrijden. Annemarie leerde me ooit om dan uit de situatie te stappen en dat is wat ik tegenwoordig doe. Ik stap uit de situatie en trek me zo lang terug als nodig is. Het doet in ieder geval 1 ding, het kalmeert en dat is de voornaamste stap om weer een beetje bij zinnen te komen. Het sneeuwt inmiddels gigantisch buiten, een prachtig winterlandschap om naar te kijken. De kachel brandt en hier binnen is het aangenaam, maar ik heb te doen met de mensen die de weg op moeten, want dat zal vandaag niet geheel vlekkeloos gaan verlopen.

Henry is vroeg thuis. Puck gaat bij Yara spelen en Max komt hier spelen. Guus, Teun en Max spelen met de Wii en daarna gaan ze buiten met de sneeuw spelen. Ik loop om 16 uur naar de huisarts en heb mijn injectie van 292 euro op zak. Eenmaal bij de huisarts krijg ik te horen dat de huisarts nog nooit zo'n prik heeft gezet. 'Nou', zeg ik, 'dat geeft de burger moed'. We bekijken samen de gebruiksaanwijzing. We moeten 2 componenten mengen, een poeder met een vloeistof tot een melkachtige vloeistof ontstaat. Dan halen we de lucht uit de injectie, pakken mijn buikvet vast en prikken de naald onderhuids en zorgen dat de vloeistof volledig geinjecteerd wordt. Geen centje pijn en dat kan ik makkelijk zelf doen de volgende keer. De bijsluiter laat ik bij de huisarts achter, want ik wil de anderhalve meter aan bijwerkingen niet lezen. Ik zie wel wat er op me af komt. De eerste 8 dagen zullen de bijwerkingen het heftigst zijn. Op hoop van zegen. Ik loop lekker door de sneeuw naar huis en de buitenlucht doet me goed. Puck is inmiddels thuis als ik thuiskom en zij is met Guus op de Wii aan het spelen. Henry staat achter het fornuis en Teun is bij Wessel. Het is heerlijk relaxed en dat is wat ik nodig heb. Vanavond met de kids op de bank en TVOH kijken en dan lekker onder de wol en waarschijnlijk vancht al heel veel zweten, want dat is wat Lucrin vooral in de nacht zal brengen, hitte-aanvallen en zweten. Even 9 weken door de zure appel heen bijten en wie weet valt het allemaal reuze mee. Ik denk dat ik de overgang verkies boven de teruggekeerde menstruatie met bijbehorende kwadraatvorm van PMS! Ik zet mijn beste beentje voor en go with the flow, meer kan ik niet doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten