donderdag 27 december 2012

Kerstavond en Kerst 24-26 december 2012

Kerst begint al een beetje op de dag voor Kerst voor ons. Puck en ik gaan op maandagochtend naar de kapper. Puck wil kort haar, tenminste korter haar. We vertrekken in alle vroegte en zijn er nog voor 9 uur. Helaas zijn we niet de enige die nog voor de kerst naar de kapper wilden, er zijn 6 wachtenden voor ons. Als Puck aan de beurt is mag ze vertellen wat ze graag wil. Ze wil een heel groot stuk van haar haar afgeknipt hebben. Het is best een aardig stuk, dus de lineaal komt er aan te pas. Is het stuk 20 cm dan kunnen we er een pruik van laten maken. Dit vind ik zo'n prachtig idee, we meten nauwkeurig, maar we halen de 20 cm net niet en Puck wil niet meer van haar lengte af laten halen. Er wordt geknipt en Puck kijkt vol bewondering naar zichzelf. Dat kortere haar staat haar beeldig en ik zit trots toe te kijken. Mijn haar wordt alleen in de nek geknipt.
Puck haar nieuwe look, ze is klaar voor de kerst en ze straalt en ik... ik ben zo trots op mijn mooie lieve meisje :)
Puck en ik gaan nog even de stad in. We kopen een kadootje voor Papa en voor Puck nog 2 leuke broeken. Het is een echte meidenochtend, alhoewel Puck zelf niet echt dol is op winkelen. Deze ochtend echter geniet ze op haar eigen wijze. Ze voelt constant aan haar nieuwe haar en kijkt dan glimlachend naar me en ik lach dan terug en zeg dat ze mijn prinsesje is. Ook gaan we samen nog naar de supermarkt voor de laatste inkopen. In de supermarkt is totale hysterie uitgebroken. Ik heb het nog nooit zo druk gezien. We hebben alle tijd, dus we pakken de paar dingetjes die we nodig hebben en gaan in de rij bij de kassa staan. Daarna gaan we naar huis. Henry is met de jongens naar het werk dus in huis is het rustig. We maken de lunch, zodat we aan tafel kunnen als ook de mannen weer thuis komen. De rest van de middag doen we rustig aan. De kinderen kleuren en spelen op de Wii en wij genieten van de rust. In de loop van de middag maak ik een kerstavondmaaltje. We eten gezellig en vertellen kerstverhalen aan tafel en na het eten komt de verrassing. Niemand weet ervan. Er liggen kadootjes onder de kerstboom. Voor Puck, Teun, Guus en Henry. De kids zijn blij en stralen. Voor hen zijn er nieuwe spelletjes voor op de Wii, Just Dance en Mario Bros. Ze zijn door het dolle heen. Teun komt op me af lopen, opent zijn armpjes en geeft me een knuffel die vanuit zijn tenen komt om me te bedanken. Ik schiet volledig vol waarop Guus me weet te vertellen dat dit echte traantjes van geluk zijn. Ook Puck en Guus komen me knuffelen en het is een echte gezinsknuffel geworden. Ik ben blij, blij met hun blijheid en blij met deze dag. De kinderen gaan spelen en ik en Henry denken terug aan een jaar geleden. Toen vertrokken we op deze dag naar New York met het hele gezin. Wie had toen kunnen weten dat we een jaar later er heel anders voor stonden? Mooie gedachten en een prachtige tijd en wat is er daarna veel gebeurd. Dit jaar is voorbij gevlogen, het lijkt een nare droom, maar het is geen nare droom, het is realiteit. Dit afgelopen jaar heb ik achter me gelaten, ik weet veel dingen niet meer omdat ik ze uit mijn systeem gebannen heb, gewoon om te overleven en om door te kunnen gaan. Toch komen er af en toe flarden terug en die passeren dan in mijn hoofd de revue. Die beelden raken me diep van binnen en roepen soms pijn, boosheid en verdriet op. Toch zijn we uiteindelijk samen sterker uit dit jaar gekomen. Ik ben als persoon gegroeid, heb meer innerlijke rust gekregen en vooral waardering voor alle facetten van het leven. Ik ben intenser gaan (be)leven, neem meer tijd voor dagelijkse dingen en sta in een lagere versnelling. Dat is inderdaad anders dan een jaar geleden, maar eigenlijk wel rijker dan een jaar geleden. Het besef dat je kunt koesteren wat er om je heen is is zo waardevol en rijk en dat heeft dit jaar mij cadeau gegeven. Ik kan helaas het boek nog niet sluiten, maar ik weet dat ik op de goede weg ben en er alles aan doe om ook nu die malaise aan te pakken. Ik hou mijn wereld nu even heel klein, forceer niets, doseer goed, in de wetenschap dat er betere tijden op mij en ons wachten. Kerstavond 2012 is me waardevol, ik sluit me aan bij de kinderen en dans met hen samen en ben echt goed volgens Teun. Ik heb 2 sterren verdiend. Het zweet loopt van mijn hoofd en mijn hart klopt in mijn keel, maar wat hebben we een lol in disco huize Schreur. Na ons spel gaan we een verlaat toetje eten en dan is het echt tijd voor bed. Hier beneden is het genieten van All you need is love en ik zeg tegen Henry als ik het prachtige Banff in Canada zie, dat ik daar met het gezin wel naar toe zou willen. We dromen even samen weg en op de ipad heb ik het hotel al gegoogled. Ik geniet van het programma en van deze avond, Kerst 2012 begint grandioos.

Kerstochtend beginnen we in alle rust. We hebben allemaal heerlijk uitgeslapen en ik begin met het kerstontbijt. Het ruikt naar vers gebakken croissants en de tafel ziet er schitterend uit. We gaan gewoon in pyjama aan tafel en wensen elkaar een fijn kerstfeest toe. Puck vertelt over de geboorte van kindje Jezus en ze vertelt dat ze naar Suriname gingen. Ik lach om deze wending van het kerstverhaal, maar laat haar vertellen. De jongens luisteren aandachtig. We smullen van het lekkers en als we klaar zijn met eten gaan we nog even lekker luieren. Ik braad de rollades aan voor het kerstdiner dat we met de hele familie zullen nuttigen bij Yvonne en Peter. Ook maak ik een saus voor bij het vlees en zo hebben we allemaal een taak. We gaan uitgebreid badderen en dan willen de kinderen kerstkleding aan. Voor Puck is dat gewoon alles wat glittert. De jongens willen hun vlinderdas om en zo zijn wij in de middag klaar voor de kerst. We vertrekken met onze gerechten naar Someren en zullen met zijn 18-en aan tafel gaan. Het is een gezellig samenzijn. De kleine kinderen krijgen stiften en kleurplaten en zitten aan de bar te kleuren. Ze maken prachtige kunstwerken. De grote kinderen zitten bij ons en de grote kinderen hebben inmiddels allemaal verkering, zo leuk. Rond de klok van 5 starten we met de voorbereidingen en gaan we aan tafel voor de dubbel getrokken bouillion zoals papa die vroeger ook maakte. Het is zalig. Daarna hebben we de keuze uit rollade met een zoetbittere kerriesaus of varkenshaas in een champignonroomsaus. Erbij hebben we diverse salades, pommes duchesses, haricots verts omwikkeld met spek en heerlijke wijn. De toet bestaat uit zelfgemaakte tiramisu, een versie met Liquore 43 en een versie met Amaretto. Het is gezellig en het is smullen en ik geniet, ik geniet van alles om me heen, van het samenzijn, van de kinderen, van het eten, van alles eigenlijk. Als we naar huis gaan voel ik me heel tevreden en komen de traantjes van geluk door het besef dat dit allemaal me zo waardevol is. Thuis gaan we nog even zitten met elkaar en dan gaan de kinderen naar bed. Henry en ik kijken nog een film met elkaar en zitten samen gelukkig te zijn.

Tweede kerstdag ben ik een beetje brak. Teun is in de nacht 3 keer wakker geweest. De eerste keer dacht hij dat het ochtend was en ging hij naar beneden. Ik hoorde dat er iemand beneden was. Ik dacht dat het dieven waren, want afgelopen weekend zijn onze fietsten achter het huis gestolen. Ik sloop naar beneden, mijn hart klopte in mijn keel, maar mijn drift dat ze in huis zouden kunnen zijn won het van mijn angst. Ik zag licht branden beneden en met een zwaai deed ik de kamerdeur open en daar stond onze enorm geschrokken Teun. Mijn hart gaat wild tekeer en ik ben ook enorm opgelucht om Teun hier te zien. Ik vraag hem wat hij aan het doen is en hij denkt dat het ochtend is. Ik breng hem terug naar bed en 20 minuten later roept hij me. Hij vertelt me dat hij een nachtmerrie heeft en ik ga even bij hem liggen. Na 5 minuten ligt hij heerlijk te slapen en ik blijf even bij hem liggen om te genieten van zijn zachte gesnurk. Dan ga ik naar boven en wederom is hij wakker. Hij roept naar me dat hij heel erg moet plassen en daarna slaapt hij weer heerlijk verder net als ik. De ochtend is daarom pittig. We ontbijten met elkaar en na het ontbijt spelen de kinderen met elkaar en zijn wij wat aan het lezen. De kinderen mogen nog de film Cars zien en na deze film vertrekken we naar Putten. Ze hebben er zin in en met hun spelletjes op de achterbank verloopt de autorit voorspoedig. Ikzelf slaap bijna de hele rit naar Putten toe en word pas wakker als we in de buurt van Barneveld rijden. Een heerlijk autodutje met op de achtergrond de mooie klanken van de top 2000. Een echte powernap.  Als we aankomen is iedereen er al en we beginnen gezellig met koffie en gebak. Opa en oma hebben een enorme verrassing en de kinderen hangen aan hun lippen. Er zijn kado's en niet een paar, nee superveel. De kinderen zijn door het dolle heen. Playmobil, lego, knutselspullen. Het inpakpapier vliegt ons om de oren en daarna willen Huub, Teun en Guus spelen met hun kadootjes. Opa, Henry, Alexander en de kleine mannen blijven thuis spelen en de rest gaat een heerlijke wandeling maken. Lotte en Maartje in de tweelingkar en Puck mag duwen. Ze vindt dat geweldig om te doen en ze duwt alsof haar leven er vanaf hangt. We lopen een mooie wandeling en zijn daarna fris en fruitig. Er zijn allemaal lekkere hapjes en we kletsen gezellig met elkaar en het is echt genieten. Er is een overheerlijk maaltje gekookt en ook nu zitten we met een groot gezelschap aan tafel. De kinderen smikkelen en ook wij zitten te genieten, want er is niemand op deze wereld die zo lekker koken kan als oma is de conclusie.  De toet vindt gretig aftrek en door al die suikers zijn onze kinderen niet te houden en niet moe te krijgen. We drinken nog lekker koffie en daarna vertrekken we naar huis, met grote zakken kado's en voorzien van een maaltje voor thuis. Voldaan stappen we in de auto en ik heb een heerlijke nekrol gekregen die ik in de auto meteen omdoe, zodat ik weer lekker kan wegdoezelen. Teun slaapt al op de hoek van de straat, Puck is ook lui, maar Guus is niet stuk te krijgen. Hij speelt met zijn leapfrog, zingt, vertelt en is gewoon heerlijk wakker. Ik ben vandaag ook weer blij en trots met zulke lieve mensen om ons heen. Het was genieten met een grote G en dit is Kerst zoals kerst hoort te zijn, samen met elkaar vol aandacht voor elkaar. Thuis slapen Puck en Teun gewoon door en gaan direct naar bed en Guus, die is nog even wakker en houdt het nog wel een uurtje vol. Dan gaan Henry en ik zitten en kijken naar Sonny boy, een prachtige Nederlandse film. Ik huil tranen met tuiten, om de film om deze dagen, om mijn lieven gezin, maar het zijn geen vervelende tranen. Na de film ga ik naar bed en ik slaap de sterren van de hemel. Deze kerst was een heerlijke kerst en ik ben dankbaar voor deze dagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten