dinsdag 19 maart 2013

zaterdag 16 maart en zondag 17 maart 2013

Zaterdag staat zoals altijd in het teken van bezigheden van de kinderen. Puck start met haar paardrijles en daarna is Guus aan de beurt. Als Puck thuis komt en Henry staat op het punt om Guus weg te brengen zie ik op mijn telefoon dat de benjamintraining niet doorgaat. Net op de valreep. Guus is teleurgesteld. Als het tijd is om Teun naar scouting te brengen dan gaan Puck, Guus, ik en Henry met elkaar naar de stad. We lopen een rondje, vinden leuke kleurige kleding voor de kids en gaan weer naar huis. Henry haalt Teun op en ik ga thuis aan de slag. Pieter komt immers logeren en Teun heeft zijn wensen uitgesproken. Teun heeft hier zo lang naar uitgekeken en het is dan ook heerlijk om hem op deze dag in het zonnetje te zetten. Het plan is als volgt. Henry gaat met Puck en Guus naar de Mc Donalds en Teun, ik en Pieter eten thuis in ons eigen gecreĆ«erde Italiaanse restaurant 'Napoli'. Teun heeft gekozen voor zijn lievelingspasta, spaghetti met verse tomatensaus, basilicum en parmesan. Vooraf is er ciabatta en grote groene olijven. Teun komt stralend thuis en hij zit op de uitkijk te wachten tot Pieter er is. Om te voorkomen dat hij elke seconde vraagt of het al vijf uur is vraag ik of hij mij wil helpen in de keuken. Hij pakt het krukje en hij mag in de pan roeren. Hij vliegt van de kruk als hij de deurbel hoort en is door het dolle heen. Hij geeft Pieter een warm welkom en kan niet wachten totdat de mama van Pieter naar huis gaat. Als Veronique vertrekt vraagt Teun waarom ik altijd zo lang moet kletsen en ik moet er om lachen. Ik zet mijn Italiaanse stem op en de jongens hebben me toch een pret. Teun verzekert Pieter dat het heel grappig is als ik Italiaans praat en samen gaan ze aan de tafel die Teun naar zijn eigen smaak gedekt heeft. De kaarsjes branden en Teun vraagt of Pieter het speciale appel frambozen drinken in een wijnglas wil of uit het flesje. Pieter wil het uit het flesje en dus wil Teun dat ook, het zijn van die speciale kinderflesjes. Ze smikkelen alvast van de ciabatta en de olijven. Ik sta in de keuke en kook de pasta en kijk naar de mannen en geniet van hun gesprek. Teun weet Pieter te vertellen dat ik heel goed kan koken en dat mijn pasta nog lekkerder is dan die van het restaurant in de stad. Teun prijst me de hemel in en zijn woorden doen mij zo'n goed. Het is een kind moeder waardering en dat is eigenlijk de fijnste waardering die er is. Teun gaat op in zijn avond die in het teken van vriendschap en genieten staat. Teun weet al aardig hoe dat moet op 6-jarige leeftijd. Eerder heeft Teun alle gor dijnen dichtgedaan, zodat de kaarsen volgens zijn eigen zeggen mooi licht maken. Teun praat honderduit en geeft zelf ook toe dat hij van praten houdt en hij zegt wel 30 keer hoe lekker hij het eten vindt. Ook Pieter vindt het door Teun uitgekozen eten lekker. Als de bordjes leeg zijn laat Teun weten dat er nog meer is en hij  vraagt mij of hij mag zeggen wat de toet en als ik hem toelach dan schreeuwt Teun het uit: 'het is IJS!' De heren juichen alsof ze nog nooit ijs hebben gegeten en ook hier wordt er gesmikkeld. Na het eten heb ik een verrassing waar ze beiden niets vanaf weten. Ik heb bij Bart Smit Skylanderkaartjes gekocht en in restaurant 'Napoli' van deze avond krijgen de kinderen na het maaltje waar ze zo van genoten hebben een pakje met kaartjes. De gezichtjes van beide heren stralen en Teun vraagt of we nu bioscoopje gaan spelen. De gordijnen zijn nog steeds dicht en het is donker in huis net zoals in de bioscoop. Ik zet 2 stoeltjes voor de TV en volgens Teun lijkt het wel een minibioscoop voor 2 personen. Brammetje Baas draait deze avond en als de film bijna is afgelopen komen Henry en Puck thuis. Guus is bij oma Helmond logeren en ook Guus vindt het heerlijk om eens alleen te kunnen logeren en alle aandacht te krijgen. Puck sluit aan bij de film en zit er meteen in. Na de film breng ik de mannen naar bed. Ik lees hen het verhaal van Heksje Hatsjoe voor. Als ik klaar ben dan zeg ik dat ze nog even mogen kletsen en dat ze dan moeten gaan slapen. Ik ga naar beneden en daar mag Puck nog even opblijven. Als ik om kwart voor negen naar boven ga om bij de mannen te kijken zijn ze beide al in dromenland. Ik doe het licht uit en ga met een lach op mijn gezicht naar beneden. Puck vindt het stoer dat zij nog wakker is en ook zij gaat 10 minuten later naar bed en slaapt snel in. Wij genieten van het feit dat we voor deze opsplitsing hebben gekozen, waarbij ieder op zijn eigen manier en met aandacht heeft kunnen genieten.

Zondag 17 maart 2013

De mannen zijn om half 8 wakker en gaan dan naar beneden toe. Ze gaan op de Wii spelen en dat mag van mij. Ik ga ontbijt maken, ik bak pistoletjes, kook eitjes en dek de tafel. Als alles klaar staat komen ook Puck en Henry naar beneden. De mannen hebben heerlijk geslapen en hebben elkaar horen snurken wat ze hilarisch vinden. Na het eten gaan de mannen in bad met heel veel sop en Puck is een beetje jaloers. Ze vraagt of ze mee in bad mag en uiteindelijk stemmen de mannen toe. Iedereen is fris en fruitig en beneden wordt er nog wat gespeeld. Om 10 uur wordt Pieter weer opgehaald, want hij heeft ook vandaag feest. Zijn zus doet het vormsel, dus een echt feestweekend voor Pieter. Teun gaat met Wessel spelen en Puck, Henry en ik gaan naar oma Helmond om Guus op te halen. Guus heeft genoten. Hij is lekker verwend en heeft bij oma in het grote bed mogen slapen. We gaan naar huis, want we willen vanmiddag wat leuks gaan doen samen. Als we weer compleet zijn besluiten we naar het bos te gaan. De kinderen nemen de visnetjes mee om in de vijver te kunnen vissen. Dolenthousiast gaan ze aan het werk bij het vennetje in Stiphout. Helaas geen vis. We wandelen een stuk en dan gaan we naar de Brabantse Kluis. Puck wil de biggetjesroute lopen. Als we er zijn en we willen starten blijkt dat Puck alleen de route wil lopen als we een rugzak voor haar kopen. We leggen Puck uit dat we de rugzak al hebben en dat we weten hoe we moeten lopen, dus dat de rugzak nu niet aangeschaft gaat worden. Puck is het daar niet mee eens en probeert het met huilen af te dwingen. Gevolg is dat we geen route lopen. Eigenlijk hebben we allemaal de neiging om mee te gaan in de boosheid van Puck en dan ineens besluiten Henry en ik dat niet te doen. We benoemen de boosheid van Puck en laten haar in haar emotie zitten en wij pakken met de jongens de draad op. We zeggen Puck dat het heel goed is dat ze de boosheid toelaat en dat ze zeker boos mag zijn en ook chagrijnig, want ook wij hebben dat wel eens. We zeggen ook dat het over kan gaan door naar mooie dingen te kijken of aan leuke dingen te denken. Puck stopt met snikken en loopt met ons mee en in de auto laat ze weten dat ze toch naar de varkensstallen wil. We gaan met de auto en stoppen bij de kraamkamers van de varkens en bewonderen de biggetjes en de grote dikke varkens. De stemming van Puck wordt al weer beter en als we weer in de auto zitten besluiten we deze zondag leuk te eindigen. We gaan eten bij La Perla en we hebben het met elkaar ontzettend gezellig. We lachen, praten en we hebben aandacht voor elkaar. Eenmaal thuis gaan we in de pyama en naar bed en we zijn allemaal tevreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten